To już BARDZO stary spektakl. Czy Jarzyna zdradził Szekspira? Kiedyś zadawałam sobie to pytanie i w sumie różnie na nie odpowiadam. Ponieważ dziś oglądaliśmy fragmenty z 1f, czas na podsumowanie wszystkich pomysłów metodycznych, jakie realizowałam na podstawie fragmentów Jarzynowego przedsięwzięcia.
METODA 1.
- Pierwszy – od 0.00 do 17.21 minuty. Wstęp do wykreowanego świata i poznanie bohaterów. O czym można debatować na podstawie tego fragmentu? Nad podłożem historycznym (atak na WTC i okupacja Iraku). Dla współczesnej młodzieży to historia tak baśniowa, jak opowieści o II wojnie światowej. Nad konsekwencjami polaryzacji świata (my i oni, świat chrześcijański kontra świat islamu). Ogólnie nad pomysłem unowocześniania świata przedstawionego i funkcjonalności tego pomysłu.
- Potem można przejść do charakterystyki bohaterów. Jak świadczy o Makbecie nieposłuszeństwo wobec generała? Okrucieństwo w stosunku do wroga i robienie zdjęć z odciętą głową? Czy jest to Makbet, jakiego wykreował Szekspir? Czego boi się Banko? Co o Lady Makbet mówi jej ubiór?
- Drugi – 27.06 – 30.40. Scena drogi do zabójstwa i sam akt. Świetna scena do ćwiczenia interpretacji symboli. Zacząć można od podstawowego – co symbolizuje droga do komnaty Duncana? I ważna interpretacja symboli: dziecka, ubranej na biało kobiety, królika. W scenie morderstwa można rozpatrywać różnice pomiędzy ubiorem Makbeta i Duncana. Wizualnie to ważna scena.
- Trzeci – 41.00 – 46.15. Na podstawie tego fragmentu można pokazać, jak umiejętna gra aktorska oddaje nastrój i ukryte emocje. Dlaczego Lady Makbet czyści podłogę? Jaką rolę pełnią filiżanki z kawą? Dlaczego aktorzy stoją przodem do publiczności, nie do siebie?
Oczywiście można się tak bawić długo. Spektakl Jarzyny jest głęboko symboliczny i zmetaforyzowany i z reguły przyciąga uwagę uczniów.
METODA 2.
Można posłużyć się metodą lego logos do analizy fragmentu. Oczywiście trzeba mieć do tego klocki lego :). Wybrany fragment (sugeruję pierwszy) oglądamy wspólnie, potem uczniowie w grupach przetwarzają obraz na budowlę z klocków, która ma być zobrazowaniem tego, co zrozumieli z fragmentu. Gdy skończą, prezentują efekty pracy i zapraszają kolegów z innych grup do interpretacji swojej wizji.
METODA 3.
Do nauki kreatywności! Praca w grupach – zaprojektuj świat przedstawiony, który będzie inny niż w sztuce Jarzyny. Zastanów się, w jakim miejscu i jakim czasie warto osadzić fabułę „Makbeta”. Ubierz bohaterów w znaczące kostiumy. Zaprojektuj jedną scenę z dramatu, którą odegracie przed klasą.
Spektakl Jarzyny:
https://ninateka.pl/vod/teatr/2007-macbeth-grzegorz-jarzyna/